Czo ta Albania!? Plan na początek.

Swoją rowerową albańską eksplorację mam zamiar rozpocząć w Szkodrze, mieście położonym na północy kraju i w pobliżu granicy z Czarnogórą. Zanim jednak pokonam pierwsze kilometry to czeka mnie dość mecząca i uciążliwa podroż do samej Albanii, a dokładniej mówiąc 36 godzin w autokarze w pozycji siedzącej. W zeszłym roku po takiej przejażdżce moje kostki spuchły do rozmiarów, które każdy lekarz mógłby zakwalifikować jako efekt poskręcanych stawów 🙂

Dlatego też po dotarciu na wyznaczone miejsce skieruję się na kemping położony na wybrzeżu Jeziora Szkoderskiego, gdzie odpocznę po podróży i przynajmniej w niewielkim stopniu zdołam się zaaklimatyzować. W zeszłym roku, chcąc zrzucić z siebie bagaż negatywnych emocji po kradzieży moich rzeczy, długo się nie zastanawiałem i tuż po przyjedzie do Splitu ruszyłem w drogę, co z resztą okazało się bardzo dobrym pomysłem bo w mgnieniu oka całe niefortunne zajście przestało zaprzątać mi głowę. Tym razem mam nadzieję nie dopuścić to tego typu sytuacji i w spokoju przygotować się do pierwszego dnia intensywnego pedałowania.

A nie będzie łatwo. Już na „dzień dobry” ruszam w wymagające rejony Albanii czyli Góry Przeklęte. Za cel minimum stawiam sobie dotarcie do wioski Theth położonej w dolinie tychże gór i niespełna 80 km od Szkodry. Jak sami możecie zauważyć na załączonym zdjęciu, trasa do celu przypomina ślad, który zastawia sejsmograf w trakcie trzęsienia Ziemi 🙂 Co to oznacza dla rowerzysty? A no bardzo gwałtowne i strome podjazdy, które składają się z dość pokaźnej liczby serpentyn prowadzących mozolnie ku górze.

Należy przy tym pamiętać, że albańskie drogi i ich użytkownicy nie będą ułatwiać zadania. Doglądając zdjęć nawierzchni albańskich dróg i będąc po lekturze niejednego bloga poświęconego tamtym regionom, już wiem, że będzie wyboiście a kierowcy będą wymagać ode mnie większej niż zwykle uwagi 🙂 Dlatego też nie  może zabraknąć koncentracji i odpowiedniego skupienia.

U celu zastanie mnie urokliwa wieś Theth, gdzie kilka domów na krzyż i charakterystyczny kościół, położone są w objęciach szczytów Gór Przeklętych, tworząc tym samym niepowtarzalnie urokliwy i zapadający w pamięć krajobraz. Te obrazki mówią same za siebie.

 

Skomentuj

